Vuorovaikutus ja tunnetaidot

 

Huomenta! (tsekk. kr. mukaan Eeva-Liisa Manner)

Huomenta! Tuleeko päivä ihana?
Juu, kalkkuna on eri lihava.
No, mitenkäs rouva kotona jaksaa?
Juu, kaikki nykyään maksaa.
Ovatko lapset kohteliaita,
Juu, mulla on uusi paita.
Hyvä herra, te olette kollo tai kuuro!
Juu, kotona odottaa aamupuuro!
Tehtäviä
Miksi herra vastaa oudosti?
Mitä runon kysymyksiin voisi vastata?
Mihin kysymyksiin herra voisi vastata?
 

Pillipiipari (Kaija Pakkanen)

Oli pilli ja pikku piipari,
siis pikku pillipiipari.
Piipari pilliä puhalsi,
piiparin pilli puhkesi.
Piipari poruta pillitti,
pillipiipari pillitti.
Tehtäviä
Miksi pillipiipari pillitti?
 

Illin tillin (Kaija Pakkanen)

Illin tillin villi pilli,
eipä tiennyt pilli villi,
miten piti musisoida,
itkeä vai ilakoida.
Siksi vaiti tykkänään
päästämättä ääntäkään
pysyi koko pilli villi,
illin tillin villi pilli.
Tehtäviä
Miksi pilli on hiljaa?
Miten pilliä voisi auttaa?

 

 

Nyrpeänokka Hele (Hanhiemon satulipas)

Tässä on nyrpeänokka Hele.
Mikähän hänet parantaisi?
Jospa hän nurkassa seisoa saisi,
kunnes ei enää nyrpistele.
Tehtäviä
Miksi Hele on nurkassa?
Miksi Hele on nyrpeä?
Mikä voisi auttaa Heleä paremmin kuin nurkassa seisominen?
 

Kolme pientä kissanpoikaa (Hanhiemon satulipas)

Kolme pientä kissaa itkee:
"Rakas äiti, mitä teemme?
Miau, miau, käsineemme
äsken kadotimme."
 
"Voi teitä tuhmiluksia!"
kissa äiti huokaa.
"Miau, miau, ette ruokaa
voi nyt saada multa."
 
Kolme pientä kissaa huutaa:
"Rakas äiti, mitä teemme?
Miau, miau, käsineemme
jälleen löysimme."
 
"Niinkö rakkaat kullanmurut,
äiti antaa ruokaa.
Miau, miau, syökää, juokaa
pienet vatsat täyteen!"
 
Syötyänsä kissat itkee:
"Rakas äiti, mitä teemme?
Miau, miau, käsineemme
kovin likasimme!"
 
"Voi teitä tuhmiluksia!"
täytyi äidin torua.
Miau sitä porua!
Kissat itki niin.
 
Kolme pientä kissaa huutaa:
"Rakas äiti, mitä teemme?
Miau, miau, käsineemme
äsken pesimme!"
 
"Niinkö rakkaat kullanmurut,
hiiren annan teille.
Miau, miau, nytpäs meille
tulee suuret juhlat."
Tehtäviä
Milloin äitikissa on vihainen ja milloin iloinen? Mistä sen tietää?
Valitkaa roolihahmot ja esittäkää runo näytelmänä.
 

Tunteellinen siili (Kirsi Kunnas)

Oi, sanoi siili,

olen tunteellinen siili,

olen hyvä, kiltti, hellä

Ja kenelläpä, kellä

on vastaansanomista?

Se vain on surullista,

että piikkikuoren alla

siilin hellyys piili.

 

Oi, sanoi siili,

olen surullinen siili,

niin yksinäinen jotta!

Ja se on aivan totta:

se yksinänsä eli

ja piikein piikitteli,

ja piikkikuoren alla

sitten itkeskeli.

Tehtäviä

Mistä runossa oli kyse? Miksi siili oli surullinen?

Mitä tämä runo kuvaisi ihmisten maailmassa?

Millä sanoilla siiliä runossa kuvaillaan?

Vastakohtien miettiminen kuvaileville sanoille (adjektiivit)

Jokainen miettii, millä adjektiiveilla kuvailisi itseään

 

Kro-ko-tii-le-jä (Arvid Lydecken)

Krokotiili Lurilaks ja krokotiili Nurinaks
ja krokotiili Fulifaks ja krokotiili Putipaks
ja krotoliili Murimaks ja krokotiili Surisaks
ynnä edelleen monta muuta,
samaa suurta perhettä
ja yhteistä sukujuurta,
kas, heitä on vaikea erottaa
vallan visusti toisistansa,
sillä yhtä ilkeän näköinen
on koko tuo kömpelö kansa. 
 
Kun vedessä telmi, kun nukkui, kun söi,
tai maastossa riehui ja kitki,
ei itsekään tiennyt, ken iski, ken löi,
ken söi, taikka nauroi, tai itki.
Jos Nurinaks olikin Fulifaks,
ja Lurilaks Murimaks Pulipaks,
niin ei siitä tolkkua saatu, ei,
vain väkevin lopulta voiton vei,
- se olikin sitten hoppu
ja myös tämän laulun loppu!
Tehtäviä

Mitä krokotiilit tekevät?

Minkälaisia tunteita krokotiileillä on?

Miksi krokotiilit menevät sekaisin?

Aihe: Lisää runo- ja tehtäväehdotuksia

Tunnekasvatusta

Pvm: 21.04.2015 | kirjoittanut: Liisa

Näiden runojen avulla voidaan tutustua myös erilaisiin tunteisiin.

Uusi kommentti