Runon muokkaaminen poistamalla joka toisen säkeen, joiden tilalle keksitään oma säe. 
Runon muuttaminen tarinaksi ja toisin päin. 
Kuka lausuja on? Kenelle runo lausutaan? Miksi?
Kaikkien runojen käsittelyssä
- opettaja lukee runon ääneen
 - riimien tarkastelu esim. sanaa täydentämällä tai riimiä jatkamalla
 - synonyyminen ja homonyymien tarkastelu
 - lapsille vieraiden sanojen määrittely ja käsittely
 - piirretään runosta kuva tai tulkitaan runo muulla tavoin
 - mistä runossa oli kyse
 
Yleisiä vinkkejä runojen käsittelyyn
- luetaan runo pareittan
 - runon jatkaminen, runon muuttaminen sarjakuvamuotoon
 - näytellään runo tai tehdään siitä varjo- tai nukketeatteria
 - liitetään runoon musiikki ja tehdään oma “kappale”
 - sanojen rakenteen tarkastelu, tavujen/äänteiden poistaminen ja vaihtaminen
 - millä sanoilla henkilöitä/asioita runossa kuvaillaan
 - mistä runon tunnetila johtuu
 - mikä tästä runosta voisi olla totta, mikä mielikuvitusta?
 - vastakohtien miettiminen kuvaileville sanoille (adjektiivit)
 - jokainen miettii, millä adjektiiveilla kuvailisi itseään
 
Oppilaan oma "runovihko"
- runon herättämien tuntemusten kirjaaminen tai piirtäminen
 - runosta heränneet kysymykset
 - omien runojen kirjoittaminen
 - uusien sanojen kirjaaminen, ns. oppilaan oma sanakirja
 - runoihin liittyvien tehtävien tekeminen
 
Aihe: Miten itse käsittelisit runoja lasten kanssa?
Ideointia
Pvm: 21.04.2015 | kirjoittanut: Matti & Teppo